logo
logo medium

Wat is het verschil tussen een unmanaged VPS en een managed VPS?

managed vps support
managed vps support

Wanneer je een VPS gaat huren moet je goed nadenken of je dit "unmanaged" of "managed" wilt afnemen. Wanneer je niet over voldoende kennis beschikt raden we je zeer sterk af om een unmanaged VPS te huren (hoe aantrekkelijk een unmanaged VPS ook is, loop niet in die valkuil door alleen naar de prijs te kijken). Kennis is echter zeker niet het enige criterium om te kiezen voor de managed VPS variant. Wees eerlijk, je bent geen professional op het gebied van hosting met alles wat er bij komt kijken en je wilt ook niet de hele dag daarmee bezig zijn. Het is in de meeste gevallen slim om de VPS in handen te geven van professionals. Laat zij jouw VPS server inclusief alle applicaties in de gaten houden en onderhouden, dan kan jij je concentreren op waar het je echt om gaat: de content die je via het internet wil aanbieden.

Doe waar je goed in bent

Bij een unmanaged VPS krijg je alleen de VPS. Vergelijk het met een laptop die je koopt. Hoewel het besturingssysteem is geïnstalleerd en een aantal basisprogramma's moet je zelf "je eigen problemen oplossen".

Zo ook bij een unmanaged VPS. Je VPS provider geeft alleen maar ondersteuning op de server (de hardware), het besturingssysteem en netwerkconnectiviteit. Heb je een probleem met de webserver, mailserver, mysql, php of andere geïnstalleerde applicaties als Wordpress, Joomla e.d. dan zal je dit zelf moeten oplossen. Als je toch een ticket indient bij je VPS leverancier dan zal die even controleren of de VPS nog functioneert en als dat het geval is zal hij formeel zeggen "de VPS draait, daar ligt het niet aan". Je moet problemen op de applicatielaag dus zelf oplossen.

Sommige VPS providers geven soms "een duwtje in de richting" zoiets als "je moet je mysql server even opnieuw starten en dan zal het wel opgelost zijn", maar dat hoeven ze niet te doen (maar het is wel vreselijk aardig). Deze gratis dienstverlening tref je meestal aan bij "kleine" VPS providers, hoe groter en professioneler ze worden hoe meer ze een duidelijke grens trekken tussen de unmanaged en de managed variant (en geheel begrijpelijk).

Kort en bondig: vind je het leuk om een beetje te knutselen met een webserver en de bijbehorende applicaties? Neem dan vooral een unmanaged VPS, heel leerzaam, heel leuk en je bent uren, wat zeggen we, dagen/weken van de straat. Wil je vergelijkbaar met een shared webhosting (vrijwel) geen omkijken naar je VPS hebben? Neem dan een managed VPS en besteed je tijd waar je echt goed in bent.

Waarom zou je een managed VPS huren?

Wanneer je een managed VPS huurt wordt je feitelijk ontzorgd. De VPS provider neemt (vrijwel) al je beheertaken uit handen en jij kan je concentreren waar het feitelijk om gaat: de content bijhouden van je website. Taken die een beheerder van een VPS zal uitvoeren zijn onder andere:

  • Zorgen voor firewall instellingen.
  • Preventieve maatregelen nemen om de server en zijn applicaties zo veilig mogelijk te maken.
  • Acties ondernemen bij ddos aanvallen of andere attacks.
  • Zorgen dat van het besturingssysteem en applicaties (webserver, mysql server, mailserver, php, e.d.) i.v.m. veiligheidslekken regelmatig geüpdatet worden.
  • Houdt pro-actief, meestal 24 uur per dag, de server in de gaten en als deze niet meer benaderbaar is zal dit hersteld worden.
  • Pro-actieve bewaking op uitval van hardware en zorgt dat dit opgelost wordt, desnoods dat de hele VPS op een andere machine wordt gezet (met behoud van het ip-adres dus geen DNS problemen!).
  • Beheer van spamfilters voor je mailserver.
  • Bewaken dat je VPS niet "uit de resources loopt" door toenemend aantal bezoekers en zal je advies geven om meer processors, intern geheugen of opslagcapaciteit te huren om de server goed te laten presteren.
  • Zorgen voor regelmatige back-ups waardoor na een grote storing alles weer snel teruggezet kan worden.

Bovenstaande lijst is zeker niet uitputtelijk maar geeft je een idee wat voor beheertaken uitgevoerd kunnen worden bij een managed VPS. Let op het woord "kunnen" want vaak is sprake van keuze uit meerdere SLA's (Service Level Agreements). Hoe meer je betaald hoe meer taken de VPS provider zal uitvoeren en hoe sneller men reageert.

Een voorbeeld van het verschil tussen managed en unmanaged VPS bij een calamiteit

Voor de beeldvorming is het goed te weten dat je (in vrijwel alle gevallen) je VPS met een paar muisklikken opnieuw en geheel automatisch kan laten installeren (wat ongeveer 15 minuten duurt). Je raakt dan wel al je gegevens kwijt die jij ooit hebt toegevoegd aan je server maar je hebt wel weer een compleet schone en werkende VPS (hooguit moet handmatig door de VPS leverancier de licentiesleutel ingevoerd worden voor DirectAdmin, cPanel of Plesk). Heb je niet alleen webpagina's maar ook andere bestanden toegevoegd (denk aan databases e.d.) maar ook configuratiebestanden aangepast, firewall instellingen gemaakt en mailaccounts gemaakt dan ben je die allemaal kwijt (inclusief bijvoorbeeld de databases en de mailbestanden).

Laten we het in dit voorbeeld zo eenvoudig mogelijk maken, stel je hebt alleen maar een simpele webserver gebaseerd op php pagina's, geen mysql database of wat dan ook, simpeler kan haast niet. Stel dat die webserver op een of andere manier niet meer functioneert. Wat dan te doen?

De managed VPS variant

Als de VPS provider het al niet zelf heeft ontdekt en al aan de slag is om het probleem op te lossen, dan is het een kwestie van een telefoontje of een emailtje sturen naar je VPS provider en die pakken alles van dat punt op. Afhankelijk van de SLA zullen ze, in de uitgebreide variant van de beheerovereenkomst, alles voor je doen en hoef je alleen maar te wachten op het bericht "alles werkt weer, sorry voor de overlast". Als het goed is ben je niets kwijt, geen emailtje, geen forumpost, noem maar op. In het ergste geval ben je de wijzigen van "vandaag" kwijt (in het geval maar één back-up per dag wordt gemaakt).

De unmanaged VPS variant

Je stroopt je mouwen op, haalt diep adem en je zegt tegen jezelf "niet in paniek raken". Je moet nu heel systematisch aan het werk gaan en analyseren wat de oorzaak is van het probleem. Draait de webserver software nog? Kan je de server nog benaderen onder zijn ip-adres? Kan het domeinnaam "geresolved" worden (domeinnaam door de DNS omgezet worden in een ip-adres)?

Als dit niet leidt tot een resultaat kan je, hooguit aan je VPS provider nog even vragen: "werkt alles nog aan jullie kant?". Als het antwoord "ja" is moet je toch weer zelf aan de slag. Stel dat je niet de oorzaak van de verstoring niet snel vindt, dan wordt je mogelijk wat zenuwachtig, zeker als de website een bron van inkomsten is. In de tussentijd verlies je klanten dus inkomsten. Had je een managed VPS gehad dan zal je provider zorgen dat alles weer als een zonnetje gaat draaien. Maar nu ben je "alleen".

Je kan nu twee dingen doen: de VPS opnieuw (automatisch) installeren en van scratch af aan beginnen (bedenk hoeveel tijd dit je ooit heeft gekost) of even snel een nieuwe extra VPS server in gebruik nemen. Een nieuwe VPS server in gebruik nemen heeft een voordeel en een nadeel.

Het nadeel is dat het ip-adres anders is, je zal dus je zone record van je DNS aan moeten passen. Het voordeel is dat je, als het meezit, met een ftp programma nog bij je bestanden kan van je niet meer functionerende webserver en deze dan "overpompen" naar de nieuwe VPS server. Dit garandeert dat je (hopelijk) al je webpagina's die online stonden ook op je nieuwe VPS server komen te staan (mocht je twijfelen aan hoe up-to-date je eigen bron bestanden zijn op je lokale computer).

Daarnaast heb je voor de toekomst twee VPS servers, dat is best wel handig. Want als je de eerste, nu defecte webserver in de toekomst weer in de lucht hebt gekregen kan je de inhoud van beide VPS servers aan elkaar gelijk maken (maar ook houden) als back-up. Mocht in de toekomst de tweede VPS uitvallen dan kan je door alleen het zone record aan te passen van de DNS heel snel overschakelen naar je "back-up" server (met in achtneming van de tijd die DNS servers nodig hebben op het internet om het nieuwe ip-adres over te nemen, dit kan tussen een uur en drie dagen duren (meestal binnen vier uur).

Veel slimmer dan bovenstaand is te zorgen dat jouw VPS leverancier iedere dag een complete kopie maakt van je hele VPS inclusief het besturingssysteem en al je programma's configuratiebestanden etc. Dat moet dan een zodanige kopie zijn dat als je server onderuit gaat je zelf! met een simpele muisklik de back-up kan terugzetten en binnen een redelijk tijd ben je weer online. Dit wordt meestal een snapshot back-up genoemd. Overtuig je of zo'n back-up inderdaad met een muisklik terug te zetten is (vraag het voor de aanschaf) en dat je daarna exact terug bent "waar je gisteren was" zonder verdere zaken te hoeven installeren of te configureren.

Bedenk dat als je die back-up en restore dienst niet hebt afgenomen het een stuk lastiger wordt. Dan moet je niet alleen de VPS opnieuw laten installeren maar ook zelf configureren (het ligt aan je zelf, hoeveel je in het verleden ingesteld hebt dus hoeveel werk dit is).

Het addertje onder het gras bij de unmanaged variant

Als het bovenstaande nog niet genoeg tegenzit, het kan nog erger worden... Als het even tegenzit wordt de VPS tijdens de herinstallatie voorzien van een nieuwere versie van het besturingssysteem, webserversoftware, mysql server en/of php waardoor mogelijk bepaalde (of alle) webpagina's niet meer werken. Dan moet je in alle haast gaan uitzoeken wat gewijzigd is tussen de twee versies en de nodige aanpassingen gaan maken.

Je zou denken, als ik tegen deze problemen oploop tijdens een herinstallatie waarom zou een VPS provider die dit "managed" voor mij doet, niet tegen deze problemen aanlopen? Dat doet hij zeer waarschijnlijk niet. Bij een unmanaged VPS server wordt (om het allemaal eenvoudig te houden) maar één versie van de software aangeboden voor installatie en die zal door de gegarandeerd wijzigen (vanwege updates die noodzakelijk zijn vanwege onder andere veiligheidslekken).

De VPS provider die zelf het beheer voor je uitvoert heeft om te beginnen een goede back-up liggen waardoor helemaal geen nieuwe installatie nodig is en mocht dit toch noodzakelijk zijn dan zijn ze wel zo slim om alle versies die zij onder beheer hebben beschikbaar te houden. Zij zullen dus wel een iets verouderde versie van de software kunnen installeren. Wanneer je een managed VPS hebt en je provider vanwege beheer- of beveiligingsredenen de software wil upgraden zullen ze dit altijd in overleg met je doen. Dan krijg je ruim de tijd om je hier op voor te bereiden en eventuele wijzigingen aan te brengen. Dus geen gestres.

Antagonist managed VPS server

Jarenlang hebben we meerdere VPS'en gebruikt voor vele websites, met die ervaring weten we hoeveel tijd je aan het onderhoud van de VPS moet besteden. Antagonist biedt een erg aantrekkelijk alternatief. Ze bieden een "soort" VPS aan in een managed variant, maar in tegenstelling tot de andere managed VPS aanbieders doen ze dit erg goedkoop én erg goed!

Wat Antagonist aanbiedt is VPS die zij beheren, dus beveiliging, updates van het besturingssysteem en aanvallen hoef je niet naar om te kijken. Je kan zelf zoveel websites als je wil op je VPS hosten. Natuurlijk zit daar wel een maximum aan, maar die bepaal je zelf. De grens is de resources in je VPS. Denk dan aan processercapaciteit, intern geheugen en disk access.

Niet alles wat je op een normale VPS kan doen staat je tot beschikking, je kan wel via SSH toegang krijgen tot de commandprompt maar zaken die met het besturingssysteem te maken hebben zijn grotendeels afgeschermd en kan je ook niet beïnvloeden. Zaken als cronjob's zijn wel mogelijk.

Deze beheerde variant is zeer geschikt voor ervaren website bouwers die net even wat dieper willen gaan, maar niet het échte beheer van het OS en beveiliging willen uitvoeren. De prijs van deze VPS dienst is zeer scherp geprijsd en we weten uit meer dan tien jaar ervaring met Antagonist dat het serviceniveau ongekend hoog én stabiel is.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

home­ >managed vs unmanaged

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie